Sunday, April 29, 2012

BAB 3


BAB 3
Imran yang berada di pejabat tersenyum membaca mesej Sofia. Menjadi rutinnya untuk menghantar mesej kepada Sofia setiap pagi. Imran sering merindui Sofia dan hanya telefon menjadi tempat untuknya dapat berhubung dengan Sofia. Namun status sebagai pelajar membuatkan Sofia jarang mempunyai waktu untuk Imran. Sebagai seorang yang pernah bergelar siswa, Imran memahami keadaan Sofia.
Tamat pengajian di UITM, Imran mengambil keputusan untuk bekerja. Dia ingin bekerja dan mengumpul wang bagi membiayai persekolahan adik-adiknya yang dua orang lagi. Seorang akan menduduki SPM manakala seorang lagi akan masuk UPM, Serdang bulan depan. Pastinya memerlukan belanja yang besar. Tambahan pula ayahnya, Encik Lokman telah meninggal dunia dua tahun lepas. Di bahu Imran lah diletakkan segalanya. Hal ini lah yang merunsingkan Imran dua bulan ini.
Imran tidak tega menyusahkan ibunya lagi. Puan Limah telah bertungkus-lumus menanggung pengajiannya dahulu. Sekarang tiba masanya untuk dia pula menanggung keluarga menggantikan ibunya. Tamat UITM Imran beruntung kerana mendapat kerja di sebuah bank setelah 3 bulan mencuba nasib mencari pekerjaan. Kini telah setahun lebih dia bekerja sebagai kerani di bank tersebut.
Imran sebenarnya ingin berkongsi masalahnya dengan Sofia namun kesibukan Sofia membantutkan keinginannya. Setiap kali Imran ingin membuka mulut untuk berkongsi masalahnya, pasti ada-ada sahaja tugasan yang perlu dilakukan oleh Sofia. Akhirnya Imran hanya mampu mengeluh dan membiarkan sahaja walaupun dia amat memerlukan sokongan daripada seseorang. Cukuplah sekadar untuk berkongsi.

.................................................
Sofia terus mencapai telefon bimbitnya dan mendail nombor telefon Imran sebaik sahaja kuliah pagi itu tamat.
Hello. Im buat apa tu?” soal Sofia sebaik mendengar suara Imran menjawab panggilannya.
“Tengah lunch. Fia baru habis kuliah ke?” soal Imran pula. Sejuk hatinya mendengar suara gemersik Fia. Sungguh dia merindui gadis itu.
“Ya. Lepas ni nak makan kat kafe dengan Rita. Petang ada kuliah lagi. Sorry sebab tak jawab call semalam. Lepas Ifa call Fia terus silentkan handphone. Nak siapkan assignment. Tak sedar pulak Im ada call lepas tu. Macam janji je dengan Ifa ye..” balas Sofia disusuli ketawa kecilnya. Sungguh cantik bila Sofia ketawa. Ini lah salah satu sebab mengapa Imran tertawan dengan Sofia dahulu. Dia sering teringatkan tawa gadis itu.
“Fia memang.. selalu lebihkan Ifa dari Im. Entah siapa sebenarnya buah hati Fia. Im ke Ifa.” Imran sengaja ingin bermanja dengan Sofia kerana jarang benar dia berkesempatan berbual begitu dengan Sofia. Sofia begitu sibuk dengan tugasannya kerana tahun ini merupakan tahun akhirnya bergelar guru pelatih.
“Ifa apa khabar? Masih lagi kerja di butik tu?”
“Ni lah yang Fia nak cerita kat Im. Ifa bagitau yang bos butik tu nak pindah ke Kuala Lumpur. Ikut husband.”
“Habis tu kerja Ifa?”
“Habis.” Jawab Sofia sepatah sambil ketawa.
“Fia...” Imran menyebut nama Sofia dengan nada geram. Orang tengah serius dia pulak boleh main-main. Imran mengomel dalam hati sambil tersenyum dengan karenah Sofia.
“Hehe.. takde la.. Ifa terpaksa cari kerja lain lah nampaknya. Nak buat macam mana, dah butik terpaksa tutup. Kesian pulak dengar cerita Ifa. Mana nak cari kerja dalam masa yang singkat kan.”
“Bila Ifa perlu berhenti?”
“Bulan ni bulan terakhir. Im tolong-tolonglah tengokkan kerja kosong untuk Ifa eh.. kalau kat tempat Im kerja lagi ok...ehe..”
“Fia ni.. yelah.. nanti Im tolong tengokkan. Ni Fia tengah buat apa sekarang ni?”
“Nak balik asrama. Tapi singgah kafe dulu lah. Beli makanan. Rasanya makan dalam bilik je lah. Malas nak makan kat kafe. Okey lah Im.. Fia baru masuk kafe ni. Nanti kita borak lagi ok?”
“Okey. Take care.. bye..”
Sejurus tamat berbual dengan Sofia, Imran makan sambil memikirkan hal Zarifa yang baru dikhabarkan oleh Sofia. Tamat sekolah dahulu Zarifa menolak untuk memohon masuk Institut Pendidikan Guru bersama-sama Sofia dan Imran. Alasannya dia tidak berminat untuk menjadi guru dan akhirnya Zarifa masuk ke tingkatan enam. Tamat belajar Zarifa memilih untuk bekerja di butik tempatnya sekarang kerana ingin membantu keluarganya. Tapi kini, Zarifa menghadapi masalah. Imran faham keadaan Zarifa kerana dia juga sama seperti Zarifa yang perlu menanggung keluarganya. Oleh itu, dia akan mencuba sedaya upaya untuk membantu Zarifa.

No comments: